Hoe Nike z’n merk afbrak en $150 miljard aan waarde verloor

12:40
30
Presentation
Stage 1
Ingmar de Lange Mountview

Denk je aan een sterk merk, dan denk je aan Nike. Maar recentelijk viel het merk flink van z’n voetstuk. Nike verloor 25 miljard dollar aan beurswaarde in een dag en 150 miljard van eind 2021 tot begin 2025.

De oorzaak: de doorgeschoten digitale transformatie van het bedrijf. Nike moest data-driven en DTC worden en stak miljarden in performance-marketing. Maar daarmee hielp het z’n eigen merk om zeep. Wat is er precies gebeurd? Wat zijn de parallellen met andere merken? En hoe kun jij voorkomen dat je dezelfde fouten maakt?

Koop tickets

Ingmar de Lange

Ingmar is merkstrateeg. Hij is een voorloper rond merkbouwen in het digitale tijdperk. Zijn boek “Sterk Digitaal Merk” werd gekozen als het beste marketingboek van 2022 door de PIM Marketing Literatuurprijs.

Ingmar hielp meer dan 100 merken met hun strategie. Hij doceert op de belangrijke marketingopleidingen, zoals EURIB, Beeckestijn, NIMA, Iris Academy en Nyenrode.

Gelijktijdige Sessies